Географія транспорту
Розвиток і розміщення
найважливіших видів транспорту
Усі
шляхи сполучення, транспортні підприємства і транспортні засоби в
сукупності утворюють транспортну
систему. Розвиток
транспорту відбиває рівень та структуру економіки регіону, країни,
розміщення населення та виробництва. Рівень розвитку транспорту
взагалі та певних його видів зокрема оцінюють за такими показниками:
довжина та густота транспортних шляхів і частка його окремих видів у
загальному вантажо- та пасажирообороту.
Вантажообіг
-
кількість вантажу, що перевозиться за певний період (місць, рік) на
певну відстань. Вимірюється у тоннах на кілометр (т/км).
Пасажирооборот
- кількість пасажирів, що були перевезені за певний період на
певну відстань. Вимірюється в особах на кілометр (осіб/км).
Основні
характеристики транспорту: пропускна здатність, собівартість
перевезень, мобільність, вплив на довкілля.
У
сучасній транспортній системі відбуваються такі суттєві зміни:
різке скорочення пасажирських
перевезень залізничним транспортом;
збільшення
вантажообігу автомобільного транспорту;
зростання
частки індивідуального автомобільного транспорту в пасажирообороту;
збільшення частки повітряного
транспорту в пасажироперевезеннях;
створення транспортних
коридорів (швидкісних магістралей міжнародного значення);
упровадження
універсальних транспортних засобів - контейнерів
- для швидкого та якісного перевезення готової продукції
машинобудування та хімічної промисловості.
Провідними
видами транспорту у світі є залізничний, автомобільний та морський.
Загальна довжина світових шляхів усіх видів транспорту (без
морського) у світі більш ніж у 740 разів перевищує довжину екватора
та майже у 90 разів - відстань від Землі до Місяця.
Коротка характеристика
основних видів транспорту світу
Види
транспорту
|
Загальна
довжина шляхів
|
Особливості
|
Країни-лідери
|
Залізничний
|
1,2
млн км
|
надійний,
універсальний, незалежний від погоди, потужний; перевезення
вантажів і пасажирів на далекі відстані; електрифікація
залізниць: Європа - 148 тис. км, Азія - 24 тис. км,
Африка - 11 тис. км, Америка та Австралія - 12 тис.
км
|
за
довжиною шляхів:
США, Росія, Індія, Канада, Австралія, Аргентина, Франція;
за
вантажообігом:
США, Китай, Росія;
за
пасажирооборотом:
Японія, Китай, Індія
|
Автомобільний
|
у
10–20 разів перевищує довжину залізниць, довжина автострад
- 1 млрд. км
|
загальна
величина автопарку - 650 млн. шт; змішані місцеві
перевезення на невеликі відстані
|
США,
країни Західної Європи
|
Морський
|
на
Атлантичний океан припадає 75 % загальної кількості портів, 65 %
їхнього вантажообігу
|
забезпечує
80 % міжнародної торгівлі, морські судна ходять під прапорами 140
держав
|
Великі
флоти мають Панама, Ліберія, Мальта, Кіпр, Багамські острови,
Китай, Росія, Сінгапур, Греція, Норвегія, Нідерланди, Японія,
Індонезія, США, Великобританія
|
Наявність
значного флоту у невеликих країнах пояснюється прагненням зменшити
витрати та збільшити прибутки власників великих суден - у цих
країнах є податкові пільги, дешева робоча сила, відсутнє суворе
трудове законодавство. Це робить морський флот, що ходить під
прапором таких країн, дешевим. Явище отримало назву фрахтування
флоту.
Найбільші
порти світу:
Роттердам, Лондон, Нью-Йорк, Філадельфія, Марсель, Антверпен, Гавр,
Х’юстон, Новий Орлеан, Кобе, Кавасакі, Нагоя та ін. Крім країн
з «дешевим» флотом, значною кількістю морських суден
володіють Китай, Росія, Сінгапур, Греція, Норвегія, Нідерланди,
Японія, Індонезія, Туреччина, Республіка Корея, Італія, США,
Великобританія.
Типи транспортних систем
світу
У залежності від типів країн виділяють типи транспортних систем світу.
Тип
транспортної системи
|
Особливості
розвитку
|
Північноамериканський
(США,
Канада, Австралія)
|
Високоякісні
автомобільні шляхи і залізниці, добре оснащені аеропорти і
сучасні морські порти. Однаково високий рівень розвитку всіх
видів транспорту
|
Європейський
(Західна
і Центральна Європа, Японія)
|
Має
найгустішу в світі транспортну мережу, особливо автомобільних
шляхів та залізниць. Залізниці електрифіковані, є швидкісні
магістралі. Вантажні перевезення здійснює автомобільний
транспорт, пасажирські - залізничний
|
Країн
СНД
|
Розвинена
мережа залізниць, доповнена лініями трубопроводів, водними
комунікаціями. Проблема - недостатній розвиток
автомобільних шляхів, їх низька якість
|
Азіатський
(усі країни Азії, крім Японії і «далекосхідних тигрів»)
|
Основа
системи – залізниці. На Близькому Сході зростає роль
автомобільного транспорту. У приморських районах Південно-Східної
Азії - каботажне судноплавство
|
Латиноамериканський
|
Транспорт
розвинений у різних частинах нерівномірно. Найбільше - в
Бразилії, Мексиці, Аргентині, Чилі, на островах Вест-Індії.
Переважають шляхи, що сполучають глибинні райони плантаційних
господарств або місця добування корисних копалин з портами
|
Африканський
|
Транспортна
система диференційована. Сформована - у північній і
південній частинах Африки, а в тропічній Африці -
важкодоступні райони. На багатьох територіях основний
транспортний шлях - річки, ґрунтові дороги
|
|